–Renée Jiménez, GSMA Programme Lead Mobile World Congress, va obrir la Taula 3: Dones emprenedores Mobile amb dos apunts: 1. El 51% de la plantilla són dones i 2. GSMA ha creat Women4Tech, programa que intenta abordar l’escletxa de gènere del sector. La idea general d’aquest és millorar el lideratge de les dones en l’era digital i oferir una anàlisi en profunditat de diversitat de gènere en el sector, ajudant i proposant possibilitats de millora. Perquè, com afirmava Renée “Les empreses amb diversitat de gènere estan en millors condicions d’innovar i superar als seus competidors”. La visió del Woman4Techh és, d’una banda, la millora de GSMA i, d’altra, la millora de la diversitat, perquè “els homes i les dones sols no valem res, però junts valem molt”. Basant-se en això, la idea del Women4Tech és que les dones del Mobile World Congress estableixin unes xarxes professionals amb dones del mateix sector. Per últim, Renée va explicar que el GSMA dóna suport a a les Nacions Unides per a aconseguir la igualtat de gènere de les dones i les nenes. En base a aquesta visió tenen quatre àrees: Women Empowering Technology, Women Encouranging Technology, Women Transforming Technology i Women Innovating in Technology. Cada any, al Mobile World Congress, hi ha activitats de tot tipus: networking, premis, inside tack, etc. Hi ha per tothom, per això Jiménez ens convida a totes a assistir en la pròxima ocasió.
Noaa Barak. 4YFN Strategy Manager i coordinadora de la teula, va presentar a les altres ponents: tres pilars essencials de la comunitat d’innovació.
–Diana Daniels, emprenedora,
–Laia Alomar, representant d’una comunitat de dones professional i
–Clémence Campillo, de l’àmbit de la inversió.
Diana, CEO de Cronos Group, va decidir un dia llençar una app que ajudés a connectar persones a la recerca del servei amb treballadores que ho ofereixen, com la nana, la persona de la neteja, el chòfer, el jardiner… a partir de gent coneguda que ja havia treballat per a ells. Es tracta de treballs que avui estan en una economia submergida i la idea era portar-los a una economia normal. Laia Alomar va anar en representació de la PWN (Professional Women’s Network), una organització no governamental que treballa per a proporcionar eines per al gender balance lidership a través d’esdeveniments, workshops, un programa de mentoring, i un no d’emprenedoria…
Clémence Campillo és CEO de Seed&Click, una consultoria per a inversors, on també ajuden a emprenedores i inversores a connectar-se. Quan se n’adonaren que solament un 5% de dones a Europa inverteixen en startups, van llençar una primera xarxa de dones que inverteixen en tecnologia.
El món Mobile cada cop ofereix més oportunitats d’emprenedoria, però existeix una escletxa de gènere molt important, afirma Noaa. En resposta, Diana Daniels pretén trencar amb una barrera cultural: que les nenes puguin ser qualsevol cosa que es proposin. També poden ser bones empresàries. Per aconseguir-ho, s’ha de perdre la por. Com? Usant la teva xarxa de contactes, d’amics, de familiars… Diana explica que quan es va llençar a ser emprenedora va passar molta por, però tenia una base de clients i contactes que li donava molta seguretat.
En l’últim any, el rato dels Top Venture Capital del món, del millors fons de capital tipus BC, ha passat del 7% al 8% de dones. Hi ha una mínima millora però la desigualtat segueix sent flagrant. Com s’explica la seva baixa presència? Clémence pensa que una de les eines bàsiques és la de formar a joves dones i invertir en start-ups, i per descomptat, també tenir una network. La network, diu Laia, serveix també per a generar relacions d’intercanvi: feedback, inversió, suport… Diana apunta que no cal ser milionària per a ser part d’una xarxa d’inversionistes, només cal una mica d’impuls, i per a aconseguir-ho, són clau les plataformes de Laia i Clémence.
Noaa va llençar una altra pregunta a Laia, sobre la difer’pencia de participació de dones en esdeveniments tecnològics. Al 4YFN hi ha un 24% de participació de dones mentre que al programa Outrech han arribat al 37%, tot i que l’objectiu és el 50%. Laia va respondre que els esdeveniments són una excusa per a trobar-se amb contactes anteriors, i entre totes van subratllar la necessitat de buscar el balanç de gènere. En aquest sentit, convidar als homes a l’esdeveniment pot ser important perquè prenguin consciència.
Altra pregunta de la taula que va plantejar Noaa era sobre les ventages que tenen les startups amb un igual balanç de gènere.
Diana Daniels va afirmar que una start-up amb equitat podia augmentar fins a 6 punts el PIB o fins i tot fins a un 20%. A més, a nivell estructural, la igualtat laboral aconegueix que l’economia familiar provingui de dues fonrs, i ambdues parts podran consumir més i això sempre genera més feina.
Clémence va afirmar que ens permet guanyar temps i conciliar més, mentre que Laia va parlar de l’important rol que tenen les dones a les empreses tecnlògiques: “les dones om expertes en l’ús diari, en l’economia del dia a dia i en el valor afegit d’aquesta tecnologia”.
Per conluir, Noa parlà del futur: com canviarà el món de les dones emprenedores i inversores en cuatre anys?
A Clémence li agradaria que existís un Carlos Blanco en dons per a que els inversors confiéssin més en elles. En general, existirien més vasos d’èxit de dones emprenedores.
Diana va ser optimista i va expressar que amb esdeveniments com el WomanLiderTIC es poden aconseguir moltes coses. També ho pensa Laia, que creu que cada cop hi ha més dones Tech i més iniciatives que els hi donen suport.