Ana Albalat presenta Speech Flash, taula dedicada a visibilitzar el talent en les noies joves a les TIC. Ana reivindica fomentar les TIC des de l’educació, des de les aules, perquè és allà on es gesta el futur de la societat. A continuació, dona la paraula a les estudiants.
Miriam Levit i Silvia Vallé, estudiants de 2n de batxillerat ens presenten el seu projecte Cram Jam, una app que pretén ajudar a eradicar el fracàs escolar, problema especialment greu a l’estat espanyol. Aquest projecte forma part del Tecnovation Challenge, que dóna l’oportunitat a noies joves per desenvolupar projectes propis relacionats amb la sostenibilitat. La idea és crear una app que busqui solucionar problemes d’educació, de la salut, del medi ambient, etc i dissenyar un pla de negocis per a introduir-la al mercat.
Concretament, Cram Jam vol solucionar el fracàs escolar, basant-se en la idea que els estudiants tenen moltes formes diferents d’aprendre i que el sistema educatiu actual no les supleix. Per això, aquesta app fomenta una forma d’estudi no tradicional, basada en la col·laboració entre alumnes de tot el món, que poden compartir els seus apunts o documents d’estudi, que poden ser des de escrits fins a audiovisuals.
A continuació, Laura Rosat i Alícia Roca ens parlen de Smart Sun, un projecte que va néixer d’una assignatura de tecnologia de l’institut per a arribar fins al Laboratori d’investigació en l’aprofitament de les energies renovables i IOT (Internet Of Things) per a l’ús quotidià en les Smart Cities.
La premissa de Smart Sun era crear una làmpada, però Laura i Alícia es van començar a fer preguntes: i si la làmpada fos sostenible? I si fos una làmpada smart? Tothom té una làmpada en la seva vida quotidiana, però elles volien millorar aquest producte que ja existeix. Així van decidir fer-la sostenible (beu d’energia solar) i smart, ja que es pot comandar des d’una app del móvil.
Per últim, Sara Martínez ens va explicar el seu projecte Suit App, que va néixer quan ella cursava 4t d’ESO sota el nom d’Armari Virtual. Aquesta app va evolucionar gràcies a guanyar l’mSchools, concurs que ofereix la possibilitat de desenvolupar professionalment una app dissenyada per estudiants. A partir de llavors el projecte ha guanyat diversos premis, entre ells, una menció d’Intel al MAGMA recerca. Actualment Sara estudia enginyeria informàtica i expressa la seva preocupació davant l’escàs nombre de dones que estudien graus TIC (concretament al seu són 40 persones a classe, d’entre les quals només 2 són dones).
Ella reivindica la seva presència des dels instituts i les escoles, perquè ningú pensi que la tecnologia és només cosa d’homes. En general, al llarg de la taula es va reivindicar que l’absència de les dones al sector té molt més a veure amb la seva socialització que amb la seva essència. De fet, moltes d’elles van explicar que a pesar de no sentir un especial interès per la tecnologia abans de realitzar els projectes que veníen a presentar, després d’haver-los desenvolupat se senten molt més properes i còmodes a les TIC. És una qüestió de voluntat social i educativa.